2010-06-10

Vecka 15

Vecka 15 - Magen växer så att det knakar!
Du är på dag 101 av 280. (36,1%).

Du är i 3:e kalendermånaden.
Du är i 4:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Mån 6 dec 2010
Du har 179 dagar kvar till beräknad förlossning.

Vårt lilla Pyre:
Fostret kan suga på fingrarna. Huden är fortfarande mycket tunn. Barnet börjar lagra kalcium för att utveckla skelettet. Fostret har i princip formats färdigt. Även ansiktet är klart och tydligt, men öronen utvecklas fortfarande lite. Barnet kan hicka. Om du känner fosterrörelser nu kan det kännas som regelbundna tickningar i magen som pågår i några minuter.

Mamma:
Eftersom fostret lagrar kalcium kan du under den här perioden bli sugen på mjölk. Drick gärna mjölk både nu och senare. Ditt hjärta har växt och har nu 20 procent högre kapacitet för att klara syretillförseln till både dig och fostret. De flesta har nu vuxit så mycket att kläderna börjar bli för trånga. Psyket påverkas allt mer. Många känner sig svartsjuka och drömmer starka livliga drömmar.

Egna noteringar:
Att jag växer är det ingen tvekan om. Jag har en kula som syns väl. Jag mår fortfarande väldigt bra förutom att jag har ont i ryggslutet, det liksom strålar ner i benen och i rumpan. Det känns inget vidare alls. Annars känns det fin fint och vi längtar tills ultraljudet nu. Det lär ha hänt grejer sen den 22 april då det senaste ultraljudet gjordes. Lilla lilla pyret..

Pontus är genomgo som vanligt och orar sig för mig. Han vet väl húr sjukt envis jag faktiskt är och att jag inte gnäller i onödan. Han tycker att jag inte ska ha ont, det gör inte jag heller. Men jag tror att det är svårt att undgå i det här tillståndet, men så länge det inte blir värre är det inom rimliga gränser. Det är en omställning för oss båda att jag blir tyngre och inte är lika kvick och pigg i kroppen. Men pigga och glada är vi båda två :).

Tack Emelie för rådet om vagn, det känns som det står mellan emmaljungan och någon trehjuling jag inte kommer på namnet på. Vi får planera in någon träff snart så att vi får träffa Melker och er! <3
- Love-

5 kommentarer:

  1. Får vi inte se några magbilder snart!!?? eller har jag missat dem?
    KRAMIS

    SvaraRadera
  2. Härligt gumman! Skönt att du mår bra trots ryggsmärtorna. Ta hand om dig. Kramis

    SvaraRadera
  3. Kom på en till grej inatt, om vagn. Kolla garantier. Ex Emmaljunga har så att vissa saker får personalen i butiken fixa direkt och kan dem inte det och måste skicka vagnen, så får man lånevagn. Alla märken har inte så, utan skickar vagnen till fabriken för minsta problem och utan att ge er lånevagn. Så kolla sådant noga. Lycka till igen , hoppas vi hinner ses i sommar

    SvaraRadera
  4. Blir lite rörd när jag läser att pyret kan suga på fingrarna, gullegos
    Och han/hon får hicka ibland.
    Nyfiken är jag

    Kramar Mormor

    SvaraRadera
  5. Ett het tips är att inte köpa en vagn med tre hjul, de är ostadigare och blir jättetunga att köra när det vinter och snö !

    SvaraRadera