2010-10-01

Jag undrar när du tänker komma lilla vän..


Jag har fått två datum för beräknad förlossning. Det första datumet för beräknad förlossning var den 6 December. När jag blev dålig pga av vattencysta på äggstock och fick göra ett vul i vecka 9 sa två olika läkare som gjorde samma undersökning men oberoende av varandra att pyret var lika stort som det skulle i v.9 och att datumet stämde med min sista mens. När jag sedan var på återbesök för att titta så allting stod rätt till tittade en annan läkare på pyret och räknade ut att hon trodde att pyret skulle komma den 6 december.

När vi sedan kommer till rul (rutinultraljudet) säger kvinnan att pyret är för litet för att vara i den veckan jag var i då. Så vi får komma tillbaka två veckor senare, då säger hon att pyret beräknas till den 10 december. Det blir pyrets förlossningsdatum och jag flyttas tillbaka en vecka i graviditeten.


För två veckor sedan var jag på ett läkarbesök och gjorde ett vul pga av att se att allt stod rätt till med livmodertapp etc. eftersom jag har haft problem med förvärkar. Läkaren väljer då att titta på pyret och mäter pyret och säger att hon inte tror att pyret kommer komma den 10e december utan innan och att om hon kunde skulle hon ändra förlossningsdatumet till det som var tänkt från början. Det handlar om fyra dagar och mig spelar det ingen roll vad det står på ett papper. Men det är lite roligt tycker jag att fyra läkare säger ett datum och en säger ett annat.


Man säger ju att alla barn växer lika mycket fram till vecka 20. Jag gjorde mitt första rul i vecka 20 och då tyckte barnmorskan att pyret inte var tillräckligt stort för det. Kan det inte vara så att de ändå växer olika , jag tror ju inte att vi kommer att få ett långt barn eftersom vi båda är ganska korta. Det ska bli så spännande att se när lilla liten väljer att titta ut, om h*n är lika bekväm som sin far och tjurig som mig kommer h*n ut nästa år. *blink* Jag väljer ändå att räkna mina veckor efter det första datumet vi fick och jag vet ju att väldigt få barn väljer att komma ut på det beräkande datumet.



2 kommentarer:

  1. Den som väntar på nå´t gott väntar aldrig för länge. Pyret bestämmer och vi får världens bästa julklapp <3 Love u

    SvaraRadera
  2. Ja du, det där drabbas nog många kvinnor av. Olika BF datum och aldrig nånsin verkar de vara överens. SJälv kan jag tycka det är smått löjligt att hålla på att flytta fram och tillbaka ett BF datum med bara några dagar om man nu som du fått 6dec innan. Men, men...det är väl för att du ska gå så länge som möjligt utan att skada barnet OM du skulle bli igångsatt antar jag?

    Snart är det jul - håll ut!!
    KRAAM somris

    SvaraRadera